לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

כן כולל שירות- פרק ב'

שירות טוב, שירות נגיש, למה? השירות הנגיש מסיר חסמים, מאפשר שוויון בקבלת שירותים ומקדם השתלבות של  אנשים עם מוגבלות.

בפרק הקודם הצגתי את התאמות הנגישות בשירות ובפרק זה אציג את התאמות הנגישות שבמקום:

יש התאמות שעל נותן השירות לבצע בבניין שבו ניתן השירות. לדוגמה, התקנת מעליות ורמפות, חנייה נגישה, בתי שימוש נגישים ועוד. בנוסף להתאמות אלה יש התאמות שיש לערוך במקום שבו ניתן השירות, כגון שילוט מתאים. פרק זה מציג את ההתאמות במקום שבו ניתן השירות:

1.      מעברים פנויים ונגישים.

על מנת שניתן יהיה לנוע בחופשיות ובבטיחות, נותן השירות צריך לדאוג שהמקום בו ניתן השירות יהיה רחב ופנוי מחפצים. לדוגמה, הלובי של הבניין, המסדרונות, חדר המתנה וחדר קבלה, צריכים להיות רחבים מספיק ופנויים מחפצים כגון עציצים, כסאות או ארגזים החוסמים את התנועה. זאת כדי שלא יפריעו לתנועה של אדם בכיסא גלגלים או אדם הנעזר במלווה ולא יהוו מכשול עבור אדם המשתמש באמצעי עזר כמקל נחייה.

2.      מקומות ישיבה מותאמים לאנשים עם מוגבלות בחדר המתנה ובמסדרון.

במקום ההמתנה לשירות צריכים להיות כיסאות מותאמים לאנשים עם מוגבלות וכן מקומות פנויים לאנשים המשתמשים בכיסא גלגלים. כאשר מרחק ההליכה במקום עולה על 60 מטרים, צריכים להיות כיסאות מותאמים למנוחה לאורך הדרך. כיסא מותאם הוא כיסא שאפשר להתיישב עליו ולקום ממנו בנוחות, בעצמאות ובבטיחות. הוא יציב, בעל ארבע רגליים ושתי ידיות לתמיכה ולמשען לידיים.

3.      שילוט ברור.

נציגי מודיעין שירות שילוט מתאים צריך להימצא במקום בו ניתן השירות כדי שניתן יהיה להתמצא במקום ולמצוא בקלות את החדר או את עמדת השירות אליהם יש להגיע. השילוט צריך לכוון לפחות אל: חניה נגישה, כניסה נגישה, עמדת מודיעין, מעלית, רמפה, מדרגות ובתי שימוש. השילוט צריך להיות ברור, באותיות גדולות ובצבע מנוגד בין הכתוב לבין הרקע.

4.      כריזה בקול ברור.

בחלק מהמקומות ישנה מערכת כריזה המודיעה על המספר בתור או מספקת הנחיות ומידע. כדי שניתן יהיה להבין את מה שנאמר, הדיבור במערכת הכריזה צריך להיות ברור ובלי מוזיקת רקע. המידע הניתן על-ידי מערכת הכריזה צריך להיות גם כתוב על מסך, ברוב המקומות.

5.      מערכות עזר לשמיעה בעמדות השירות.

בעמדת שירות אחת לפחות במקום גדול למתן שירות, צריכה להיות מותקנת מערכת עזר לשמיעה. אם העמדה ללא מחיצה או עם מחיצה חלקית בין נותן השירות למקבל השירות, על מערכת העזר להיות מסוג לולאת השראה, הכוללת מיקרופון חיצוני ואפשרות חיבור לאוזניות. אם יש בעמדה מחיצה שלמה בין נותן השירות לבין מקבל השירות, מערכת העזר צריכה להיות מערכת שמע דו כיוונית, הכוללת מיקרופון ורמקול בשני צידי המחיצה. כמו כן, צריכה להימצא לולאת השראה ואפשרות חיבור לאוזניות. כל עמדה עם מערכת עזר לשמיעה צריכה להיות מסומנת בסמל זה:

6.      התאמות בתאי מדידה ובתאי החלפת בגדים.

חייב להיות תא מדידה אחד לפחות נגיש במקום גדול שבו כחלק מהשירות מודדים בגדים או מחליפים אותם, כגון בחנות בגדים גדולה או בחדר כושר. בתוך התא הנגיש צריכים להיות: שטח חופשי לסיבוב לאדם המשתמש בכיסא גלגלים. מושב מותאם. מראה ברוחב 50 ס"מ לפחות, ובגובה שבין 45-175 ס"מ מהרצפה. התא ייתחם באמצעות וילון או מחיצות או שילוב שלהם. אם מותקנת בתא דלת, היא תהייה כמו דלתות לתאי שירותים נגישים.

7.      התאמות פיזיות בבניין בו ניתן השירות, בסביבתו ובדרך אליו.

כדי שניתן יהיה להגיע לבניין בו ניתן השירות ולקבל בו את השירות, נדרש נותן השירות לדאוג להתאמות פיזיות בבניין ובסביבתו: כניסה נגישה, שבה נכנס רוב הציבור. דרך נגישה אל הכניסה לבניין המאפשרת ניידות קלה ובטוחה של אנשים עם מוגבלות בתנועה ועם מוגבלות בראייה. חניות נגישות ברוחב מתאים המאפשר כניסה ויציאה נוחות מכלי הרכב. בית שימוש נגיש בגודל מתאים ופנוי מחפצים, המאפשר לאדם עם מוגבלות תנועה המסתייע בכסא גלגלים או באביזר עזר וכן לאדם הנעזר במלווה, לנוע ולהסתובב. בבית השימוש הנגיש צריכה להיות אסלה מותאמת וכן ברז וכיור בגובה מתאים. רמפות ומעליות המאפשרות לנוע בקלות בין מפלסים וקומות. תחבורה ציבורית נגישה המאפשרת לאדם עם מוגבלות תנועה להיכנס לכלי התחבורה בנוחות ובביטחון )למשל, נהג אוטובוס המקרב את האוטובוס לשפת המדרכה( וכוללת, בין היתר, כריזה ושילוט המציגים את התחנות.

8.      התאמות ייחודיות בשירותים מסוימים.

אולם קיימות מספר התאמות נגישות נוספות הייחודיות לשירותים מסוימים, כגון: התאמות באינטרנט, בתערוכות, בספריות, במוסדות דת, בשירותי רווחה, בבתי מלון, רפואה ובריאות ובשירותי הסעות והשכרת רכב. קוראים המעוניינים לקרוא עוד מוזמנים לגלוש לאתר "מרכז המידע לנגישות" של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

להלן פירוט ההתאמות הייחודיות במספר שירותים בלבד: בועדות רפואיות, באירועים ציבוריים, בשידורי טלוויזיה ובפעילויות פנאי וחוגים.

9.      התאמות בוועדות רפואיות.

בדיון בוועדה רפואית בכל הגופים דוגמת ביטוח לאומי או משרד הבריאות, אדם עם מוגבלות זכאי לקבל התאמות שונות אשר יאפשרו לו להבין את הנעשה בדיון, להשתתף בדיון ולהבין את ההחלטות המתקבלות בו. התאמות אלה כוללות בין היתר: תמלול, תרגום לשפת הסימנים או מערכת עזר לשמיעה. הסבר בשפה פשוטה של המסמכים שבהם דנים, של הנאמר בדיון, ושל ההחלטות שמתקבלות בו. אפשרות להקליט את הדיון. אפשרות להקשיב להערות מוקלטות שהוכנו מראש. אפשרות לקבל זמן נוסף במהלך הדיון להתייעצות של האדם עם המוגבלות עם מי שמייצג אותו בדיון. תיאור בעל-פה של אולם הדיונים, הצגת הנוכחים בדיון ומקום ישיבתם. התאמת אורך הדיון ליכולת האדם עם המוגבלות. אפשרות להכניס מלווה שיסביר את המתרחש בדיון. הסתייעות בכל אמצעי עזר שהאדם עושה בו שימוש בדרך כלל, כגון תקשורת תומכת חלופית או שפת סימנים במגע. בעת הזימון לוועדה, על הרשות המזמנת להודיע על הזכות לקבל התאמות, לפרט את ההתאמות האפשריות, לתת הסבר על הדיון הצפוי, ולציין כי זכותו של האדם המוזמן להביא מלווה מטעמו. שימו לב! את הבקשה להתאמות יש להגיש זמן סביר לפני הדיון בוועדה.

10. התאמות נגישות באירועים ציבוריים.

בפרסום אודות האירוע: בפרסום אודות אירוע ציבורי כגון כנס, מופע או טקס, על המארגן לתת מידע על התאמות הנגישות שתהיינה באירוע ולמי לפנות כדי לבקש התאמות נגישות נוספות. באירוע: באירוע יש לספק מערכת עזר לשמיעה. באירוע גדול שהוא בעיקר מילולי כגון הצגה, על מארגן האירוע לספק תמלול כתוב על מסך אלקטרוני. אם יש מספר מופעים זהים בחודש, לא חייב להיות תמלול בכולם. אם אדם עם מוגבלות מבקש זאת – יש לספק תרגום לשפת הסימנים. בחלק מהאירועים כגון סרט, אירוע שנערך במקום קטן, או מופע רחוב מזדמן, אין חובה לספק התאמות אלה. שימו לב! יש לבקש תרגום לשפת הסימנים ממארגן האירוע זמן סביר מראש. בהצגות, במופעים ובסרטים יש לשמור כרטיסים למושבים מותאמים ולמקומות ישיבה מיוחדים, למשל עבור אדם בכיסא גלגלים או עבור אדם עם כלב נחייה. כמו כן, יש לשמור מקום עבור המלווה ליד מקום הישיבה המיוחד.

11. כתוביות ושפת סימנים בשידורי טלוויזיה.

בתכניות טלוויזיה בעברית או בערבית צריכות להיות כתוביות, כולל תכניות בשידור חי. בערוצי לווין ובערוצי כבלים צריכות להיות כתוביות בערוצים מרכזיים ובחלק אחר מהערוצים באחוז מסוים של התכניות. בערוצי הילדים צריכות להיות כתוביות בחצי מהתכניות המוקלטות המדובבות לעברית ולערבית. הכתוביות יכולות להיות גלויות לכלל הציבור או לפי בחירה של הצופה. הן צריכות להיות זמינות לכלל הציבור ואין לגבות עליהן תשלום. כל הודעת חירום שמשודרת על ידי רשות השידור או על ידי תאגיד השידור הציבורי תהיה מלווה בכתוביות ובתרגום לשפת הסימנים. הערוצים האחרים יכולים להוסיף כתוביות ושפת סימנים, או להפנות להודעות החירום שמשודרת על ידי רשות השידור או על ידי תאגיד השידור הציבורי. את המידע לגבי התכניות המלוות בכתוביות ניתן למצוא בלוחות המשדרים של ערוצי הטלוויזיה. גוף המשדר טלוויזיה צריך לתרגם לשפת סימנים לפחות 5 אחוזים מהתכניות.

12. התאמות נגישות בפעילויות פנאי ובחוגים.

ניתן לבקש התאמות נגישות בפעילות פנאי או בחוג המתקיימים לפחות פעם בשבוע לאורך זמן. אם בפעילות ניתן מידע בעל-פה, ניתן לקבל אותו באחת מהדרכים הבאות לפחות: בכתב; באמצעות מערכת אישית להגברת שמע; באמצעות הקלטת המדריך; בשפה פשוטה. אם בפעילות ניתן מידע בכתב, ניתן לקבל אותו באחת מהדרכים הבאות: בדפוס נגיש; בהקלטה; בקובץ דיגיטלי; בשפה פשוטה. חשוב לדעת! ההתאמות אינן ניתנות בחוגי ספורט או מחול.

לסיום- כיצד  לדרוש את הזכויות המגיעות לך?

כדי למצות את הזכויות המגיעות לך, חשוב לדעת מהן הזכויות שמגיעות לך, מהן ההתאמות החשובות ביותר עבורך, וכיצד לדרוש אותן באופן מועיל. על מנת לדרוש באופן מועיל את ההתאמות והזכויות יש להסביר איזה שירות רוצים לקבל, לתאר את הקושי בקבלתו ולומר מהי ההתאמה הנדרשת כדי לקבל את השירות.

הזכות שלך לקבל שירות מותאם היא חובתו של נותן השירות. על נותן השירות לפרסם את התאמות הנגישות בשירות שביצע. ניתן לבקש את ההתאמות מנותן השירות בעל פה במקום השירות, בפקס, בטלפון, בדואר אלקטרוני או באמצעות טופס שצורף בסוף החוברת לנוחותכם. חשוב לציין כי ישנן התאמות רבות שלא צריך לבקש מראש. אם אין את ההתאמה שצריך בשירות או במבנה או שלא מוכנים לתת לך אותה – יש מה לעשות: לכל גוף גדול מעל 25 עובדים שנותן שירות לציבור כמו בנק, משרד ממשלתי, או רשות מקומית צריך להיות רכז נגישות. שם רכז הנגישות והדרך ליצור איתו קשר צריכים להופיע באתר האינטרנט של נותן השירות. במקרה של בעיה או קושי ניתן לפנות לרכז הנגישות ולבקש ממנו לטפל בבעיה. אם אין חובה למנות רכז נגישות או שהוא לא יכול לטפל בעניין, ניתן לפנות למנהל בדרישה לספק את התאמת הנגישות הדרושה.

דילוג לתוכן