חשיבות אוורור הגוף בחודשי הקיץ

רובנו סובלים מחום בחודשי הקיץ הישראלי, שמלווה בטמפרטורות גבוהות ובאחוזי לחות גבוהים מאד. בקרב אנשים עם מוגבלות, החום והלחות אף גורמים לסבל רב יותר כיוון שהם משפיעים רבות על התפתחות פצעי לחץ, בעיקר בשל הזעה. הזעה מרובה גורמת לעור להפוך דביק ודק, ואז הוא עשוי להיסדק ולהיפצע בעת ישיבה או שכיבה ממושכת. בנוסף לכך, בטמפרטורות הגבוהות יש עליה בקצב המטאבולי בגוף. כלומר מתקיים תהליך חילוף חומרים בקצב גבוה. תהליך זה גוזל אנרגיה ואף גורם ללחץ מוגבר באזורים הפגיעים בעור, בעיקר כאשר הוא לח.

פצעי לחץ נוצרים בגוף עקב לחץ ממושך (בדרך כלל מעל 20 דקות רצופות של לחץ ישיר). גורמי הסיכון להתפתחות פצעי לחץ בקרב אנשים עם מוגבלות מוטורית כוללים חוסר תזוזה, קושי לשנות מנחים, קושי בשמירה על היגיינה לרבות אי שליטה בסוגרים, וכן מצב תזונתי ירוד.

בעת ישיבה בכיסא גלגלים מופעל לחץ ישיר לאורך זמן על עצמות האגן, ויש צורך לצמצם את הסיכון התפתחות פצע לחץ באגן על ידי שינוי מנח לעיתים קרובות. אוורור הגוף גם הוא הכרחי לצמצום הסיכון לפצעי לחץ. אוורור נכון מסייע להפחית את הצטברות הזיעה והלחות בעור, מווסת את טמפרטורת הגוף ומפחית את הקצב המטאבולי ואת הלחץ באזורים פגיעים בעור. אוורור הגוף גם מאפשר זרימת דם טובה יותר וכך העור מחלים ומצטמצם הסיכון להתפתחות פצע לחץ חדש.

בעת התאמת כיסא גלגלים על ידי איש מקצוע – חשוב לבחור כרית הושבה ומשענת גב שמתאימים לצמצום הסיכון לפצע לחץ וכן מניעת החלקה בכיסא. זאת כיוון שההחלקה גורמת לחיכוך מוגבר ומסכנת את שלמות העור. רצוי לבחור בכרית מושב עם כיסוי מנדף זיעה ועמיד בפני נוזלים ורטיבות. משענת הגב גם היא חשובה: אם ניתן, בחרו משענת שעשויה מרצועות נפרדות ומאווררות ולא מיריעה אחת. כמו כן, שימו לב לכריות השינה ולמזרון שלכם- חלקם עשויים מחומרים שמושפעים מטמפרטורת הגוף ומתחממים כדי לקבל את צורת הגוף, אך בקיץ הם סופגים את הזיעה ואינם מאווררים מספיק. בכל מקרה רצוי ללבוש בקיץ בגדים מנדפי זיעה ולהחליף את מצעי המיטה לעיתים קרובות.

אז בואו נסכם- מה כדאי לעשות כדי לצמצם את הסיכון לפצעי לחץ?

  1. היגיינה – יש להקפיד על סביבה יבשה עד כמה שניתן, ואם משתמשים במוצרי ספיגה (טיטולים) יש להחליף בתדירות גבוהה כדי למנוע סביבה לחה.
  2. תזונה – הוכח כי יש קשר בין תזונה ירודה לסיכון להתפתחות פצעי לחץ. רוב הקשישים המפתחים פצעי לחץ נמצאים במצב של תת תזונה. משקל נמוך מהווה סיכון לפצעי לחץ בשני היבטים. ראשית, היותו של קשיש רזה מאד מוביל לכך שמופעל לחץ ישיר על העצמות בזמן ישיבה או שכיבה ממושכת. שנית, תזונה לקויה ודלת חלבונים מפריעה לתהליכי ריפוי הפצעים בגוף. כך בעצם נוצר המעגל המסוכן של תזונה ירודה- התפתחות פצע- קושי בהחלמת הפצע והמשך התדרדרות גופנית. בקיץ, ולאורך כל ימות השנה, רצוי לאכול מזונות עתירי חלבונים ולהקפיד על שתיה מרובה או מתן נוזלים כדי למנוע התייבשות
  3. הושבה נכונה – אין זה משנה אם האדם יושב על כורסא או כיסא גלגלים. הושבה נכונה היא הושבה בה משקל הגוף מתחלק בצורה נכונה בין משענת הגב למושב ונמנעת החלקה בכיסא. הושבה נכונה תהיה נוחה יותר, תאפשר תפקוד יעיל יותר וכמובן תסייע למנוע פצעים בעור. התייעצו עם איש מקצוע בנוגע לבחירת משענת הגב ומושב כיסא הגלגלים.
  4. שינויי מנחים – כדאי לבצע שינוי מנח ותנועתיות בתדירות גבוהה, לפחות אחת לשעה וחצי, כדי להפחית את הסיכון לפצעי לחץ. שינוי המנח יכול להיות הסתובבות במיטה, קימה או שחרור לחץ מהישבן והעקבים בישיבה (מקומות המועדים מאד לפצעי לחץ) או עמידה בעמידון לצורך הפעלת המשקל על אזורים אחרים בגוף.
  5. אוורור הגוף – בעוד שפעם לבוש מנדף זיעה היה יקר ונחשב מנת חלקם של ספורטאים בלבד, היום נפוץ מאד השימוש בלבוש ספורטיבי מנדף זיעה. השתמשו במזגן, לבשו ביגוד קל מבדים מנדפי זיעה, והחליפו מצעים בתדירות גבוהה.

המאמר נכתב על ידי צוות מילבת-שיבא יחידה ייחודית הפועלת במרכז הרפואי שיבא תל השומר, ומתמחה בשיפור התפקוד ואיכות החיים של אנשים עם מוגבלות וקשישים באמצעות טכנולוגיה מסייעת.
מעוניינים להתייעץ לגבי הושבה נכונה ומוצרים למניעת פצעי לחץ? מוזמנים לפנות אלינו:
מילבת שיבא, ביה"ח שיבא, תל השומר
07-222-30-007
milbat@sheba.health.gov.il
מילבת – טכנולוגיות לשיפור התפקוד והעצמאות (milbat.org.il)

דילוג לתוכן